Onderstaande tabel geeft het saldo van baten en lasten, de mutaties in de reserves en het resultaat weer van de begroting 2024 en de meerjarenbegroting 2025-2027. De vergelijkende cijfers uit de rekening 2022 en de gewijzigde begroting 2023 worden ook weergegeven.
Rekening | Begroting | Begroting | Meerjarenbegroting | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Lasten | -15.361 | -15.443 | -17.440 | -18.176 | -18.454 | -18.712 | |
Algemene uitkering | -34 | -125 | -209 | -214 | -226 | -183 | |
Lokale heffingen | -508 | -537 | -527 | -523 | -523 | -523 | |
Overige baten en lasten | -3.070 | -1.724 | -1.481 | -1.885 | -2.265 | -2.752 | |
Financiering | -207 | 753 | -105 | -170 | -59 | 87 | |
Overhead | -11.535 | -13.810 | -15.117 | -15.384 | -15.381 | -15.341 | |
Vennootschapsbelasting | -7 | 0 | 0 | 0 | |||
Baten | 74.200 | 72.623 | 78.572 | 83.008 | 80.356 | 82.452 | |
Algemene uitkering | 62.411 | 62.347 | 67.680 | 71.566 | 68.365 | 69.886 | |
Lokale heffingen | 8.795 | 9.143 | 9.481 | 9.991 | 10.542 | 11.119 | |
Overige baten en lasten | 2.308 | 574 | 595 | 586 | 586 | 586 | |
Financiering | 428 | 321 | 371 | 369 | 367 | 365 | |
Overhead | 258 | 238 | 446 | 496 | 496 | 496 | |
Saldo van baten en lasten | 58.839 | 57.180 | 61.133 | 64.832 | 61.902 | 63.739 | |
Stortingen in reserves | -1.060 | -18 | -300 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen aan reserves | 812 | 684 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Resultaat | 51.072 | 57.846 | 60.833 | 60.833 | 61.902 | 63.739 | |
Onderstaande tabel geeft het verloop van de begroting 2024 en de meerjarenbegroting sinds de laatst vastgestelde (meerjaren)begroting weer.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
|---|---|---|---|---|---|
Primitieve begroting 2023-2026 | 60.401 | 63.252 | 58.894 | 59.849 | |
Mutaties tot en met juli 2023 | 48 | -422 | 1.216 | -643 | |
Startsaldo begroting 2024-2027 | 60.449 | 62.830 | 60.110 | 59.206 | |
Vraag naar middelen | 383 | 2.002 | 1.792 | 4.533 | |
Bestaand beleid | -722 | -668 | -581 | -446 | |
Kapitaallasten | -399 | -275 | -272 | -229 | |
Loon- & prijsindex | 398 | 219 | 360 | 500 | |
Gemeentefonds | 1.585 | 2.909 | 2.204 | 4.376 | |
Ontwikkelingen | -325 | -350 | -185 | -135 | |
Overige technische mutaties | -59 | -44 | -44 | -44 | |
Wens | -695 | -389 | -289 | -89 | |
Dekkingsvoorstel | 600 | 600 | 600 | 600 | |
Meerjarenbegroting 2024-2027 | 60.833 | 64.832 | 61.902 | 63.739 |
Toelichting ontwikkelingen
Onderstaande tabel geeft een toelichting op de wensen en ontwikkelingen in het meerjarenperspectief.
Begroting | Meerjarenbegroting | ||||
|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Arbeidsmarkt | -140 | -140 | -75 | -25 | |
De huidige arbeidsmarkt is krap waardoor functies moeilijk zijn in te vullen en er regelmatig externe inhuur moet plaatsvinden. Als organisatie bieden wij deze problematiek op een andere wijze het hoofd dan voorheen gebruikelijk; zowel intern als extern wordt er actief ingezet op het benutten van talenten. Er is inmiddels een start gemaakt om Deurne als werkgever goed op de kaart te zetten en blijvend sterk te positioneren. Dit vraagt ook in 2024 om extra inzet. Ook wordt samenwerking gezocht met de regio door de branding van de Peelregio, arbeidsmarktsamenwerking, het opzetten van een gezamenlijk platform en een mobiliteitscentrum, alsmede het investeren in gezamenlijke arbeidsmarktcommunicatie. Voor dit alles hebben we structureel € 25.000 nodig. Daarnaast vragen we de komende 3 jaar nog extra incidentele financiële middelen; de komende 2 jaar € 25.000 voor het doorontwikkelen werkgeversmerk en de komende 3 jaar € 50.000 voor arbeidsmarktsamenwerking met de Peelgemeenten.
Ondanks bovenstaande activiteiten is de verwachting dat niet alle functies zelfstandig ingevuld kunnen worden en moeten specialistische recruiters worden ingeschakeld. De kosten van deze specialisten zijn afgelopen toegenomen van gemiddeld € 10.000 naar € 17.000 per werving. Vandaar dat deze begrotingspost wordt opgehoogd met € 40.000.
Borging dienstverleningsconcept | -100 | -100 | 0 | 0 |
|---|
Dienstverlening is als urgentie opgenomen in het raadsprogramma. In 2023 is de visie op dienstverlening geactualiseerd en is veel tijd en energie gestoken om te komen tot een uitvoeringsplan met concrete thema’s ter verbetering van de dienstverlening. Op dit moment kent Deurne geen adviseur Dienstverlening. Deze nieuwe functionaris heeft als belangrijke taak het verder ontwikkelen en borgen van de kwaliteit van de dienstverlening naar onze inwoners en ondernemers. De adviseur signaleert knelpunten in gemeente-brede klantprocessen, monitort de kwaliteit van dienstverlening en adviseert de organisatie op basis van kwalitatieve en kwantitatieve analyses en draagt zorg voor afstemming/ coördinatie met afdelingen en ketenpartners en zorgt dat het uitvoeringsplan uitgevoerd en tijdig geactualiseerd wordt.
Capaciteit op uitvoering Groen, Verkeer en uitbreiding uren beleidswerk OVL | -29 | -39 | -39 | -39 |
|---|
In het proces basis op orde openbare ruimte zijn de werkzaamheden en de beschikbare capaciteit gewogen. Deze fase is volgend op het in orde brengen van de beheerbudgetten bij de vorige begroting. Bij de weging is naar voren gekomen dat extra ondersteuning nodig is bij vakdisciplines groen, verkeer en openbare verlichting. Met deze extra ondersteuning kan de dienstverlening verder worden verhoogd. Aandachtspunt hierbij vormt overigens wel de lastige situatie op de arbeidsmarkt, die maakt dat wij er moeilijk in slagen de juiste mensen aan ons te binden.
Inkoop koffie en thee | -10 | -10 | -10 | -10 |
|---|
Voor de titel Fairtrade gemeente dient de warme drankenvoorziening uit Fairtrade producten bestaan. De inkoop van Fairtrade producten ligt 15% hoger. De koffie- en theemomenten op kantoor zijn belangrijk. We willen de medewerkers een goede en eerlijke kop koffie en thee aanbieden. De huidige warme drankenvoorziening wordt als goed en lekker ervaren waardoor de afname hoger is.
Organisatieontwikkeling | -300 | -300 | -200 | 0 |
|---|
Organisatieontwikkeling is een continu proces dat organisaties helpt zich aan te passen en te groeien in een dynamische omgeving. In Deurne besteden we hier een marktconform percentage van 2,3% aan.
In 2022 zijn we gestart met een organisatie ontwikkeltraject "Samen op Pad". Dit traject heeft tot doel meer koers te krijgen en te houden, talentontwikkeling te stimuleren en de interne samenwerking naar een hoger niveau te brengen. Dit uiteraard met doel om de maatschappelijke vraagstukken beter het hoofd te bieden. Deurne, daar doen we het voor!
Om het beschreven doel te realiseren is afgelopen jaar gestart met een management leiderschapstraject hetgeen de komende jaren voortzetting behoeft. In 2024 starten de medewerkers eveneens met een ontwikkeltraject om zo het gewenste houding en gedrag te realiseren. Dit vraagt de komende jaren om teamcoachings- en werkgerelateerde individuele coachtrajecten.
Al deze ontwikkelingen leiden tot een totale budgetvraag van € 300.000. Daarnaast is in de begroting een regulier opleidingsbudget opgenomen van € 200.000, waardoor de totale organisatieontwikkelkosten uitkomen op € 500.000.
Personeelskosten doorbelasten aan projecten | 600 | 600 | 600 | 600 |
|---|
De gemeente Deurne heeft de afgelopen jaren een professionaliseringsslag gemaakt op het gebied van projectmatig werken. Een uitgangspunt daarbij is dat de kosten drukken op het project/product waarvoor ze gemaakt zijn. Bij een investering worden de projectkosten mee geactiveerd en bij een project van derden worden de kosten doorbelast op basis van een anterieure overeenkomst. Een gedeelte van die projectkosten bestaat uit personeelskosten. Deze kosten zijn in eerste aanleg opgenomen in de personeelsbegroting. Om de begroting niet dubbel te belasten stellen we voor om een gedeelte van de personele kosten (€ 600.000) te ‘corrigeren’ op de personeelsbegroting. Dit is een voorzichtige inschatting omdat het nieuwe projectmatige werken nog in de beginfase zit en de komende jaren verder gestalte krijgt. We blijven dit monitoren en indien nodig vindt er een bijstelling plaats.
Rechtmatigheidscontrole | -75 | -100 | -100 | -100 |
|---|
Het college van B & W wordt vanaf 2023 zelf verantwoordelijk voor de rechtmatigheidsverantwoording in de jaarrekening. Waar de interne auditor eerst de accountant ondersteunde, vraagt de interne controle nu om een zelfstandige uitvoering.
Revolverend fonds projecten | -300 | 0 | 0 | 0 |
|---|
De gemeenteraad van Deurne heeft grote ambities uitgesproken in hun raadsprogramma. Omdat de kosten van de projecten die hieruit voortvloeien vooruit lopen op de inkomsten, is er een revolverend fonds nodig. Vanuit dit fonds worden kosten voor projecten vóórgefinancierd. Bij afsluiting van het project worden de inkomsten verrekend.
Vitaliteit en duurzame inzetbaarheid | -50 | 0 | 0 | 0 |
|---|
Aandacht voor duurzame inzetbaarheid en vitaliteit van de medewerkers zorgt voor een verlaging van het ziekteverzuim en meer betrokken medewerkers. Met de uitdagingen van de huidige arbeidsmarkt is het nóg belangrijker om talentvolle medewerkers te binden, te boeien en toekomstgericht inzetbaar te houden.
