3 Onderhoud kapitaalgoederen
Gemeentelijke gebouwen en accommodaties |
---|
Beleidskader
Overkoepelend (onderhoud)beheerplan - 2021-2025. |
---|
Financiële consequenties
Voor de uitvoering van het reguliere planmatig onderhoud zijn voldoende middelen gereserveerd in de begroting. De financiële gevolgen voor verduurzaming worden in beeld gebracht bij de Routekaart verduurzaming gemeentelijk vastgoed. |
---|
Ontwikkelingen
De onderhoudskosten stegen de afgelopen jaren fors, zelfs harder dan de hiervoor gehanteerde gemeentelijke indexcijfers. De verwachting is dat het benodigde onderhoudsbudget hierdoor stijgt de komende jaren. Voor de verduurzaming van maatschappelijk vastgoed wordt een Routekaart Verduurzaming Maatschappelijk Vastgoed voorbereid. Hierin wordt in beeld gebracht welke investeringen nodig zijn om het gemeentelijk vastgoed te verduurzamen. Bij de uitvoering wordt vervolgens zo veel mogelijk aansluiting gezocht bij de bestaande meerjarenonderhoudsplannen zodat werk met werk gemaakt kan worden (bijvoorbeeld pas zonnepanelen plaatsen op moment dat dak vervangen wordt). | |
---|---|
Groen |
Beleidskader
Sinds 1 januari 2017 is de Wet natuurbescherming van toepassing. Hierin zijn onder andere de oude Boswet en de Flora en Faunawet opgenomen. |
---|
Financiële consequenties
n.v.t. |
---|
Ontwikkelingen
Doorontwikkeling basis op orde Daarnaast wordt gewerkt aan de verdiepingsslag op het visiedocument. Het ontwikkelen van een integraal Beheer en Onderhoudsplan (IBOR-plan), waarin de beheer- en onderhoudsvisie concreet wordt omgezet in praktische stappen voor het beheer en onderhoud van onze assets in de openbare ruimte (de opgaven en de toe te passen strategieën). Dit plan gaat zich richten op de feitelijke uitvoering van het beheer en onderhoud van onze publieke ruimtes. | |
---|---|
Kunstwerken / bruggen |
Beleidskader
Notitie onderhoud bruggen 2016-2025, juli 2015. |
---|
Financiële consequenties
N.v.t. |
---|
Ontwikkelingen
Doorontwikkeling basis op orde Daarnaast wordt gewerkt aan de verdiepingsslag op het visiedocument. Het ontwikkelen van een integraal Beheer en Onderhoudsplan (IBOR-plan), waarin de beheer- en onderhoudsvisie concreet wordt omgezet in praktische stappen voor het beheer en onderhoud van onze assets in de openbare ruimte (de opgaven en de toe te passen strategieën). Dit plan gaat zich richten op de feitelijke uitvoering van het beheer en onderhoud van onze publieke ruimtes. Kunstwerken/bruggen | |
---|---|
Openbare verlichting |
Beleidskader
Beleidsplan openbare verlichting Gemeente Deurne, juni 2015. |
---|
Financiële consequenties
n.v.t. |
---|
Ontwikkelingen
Doorontwikkeling basis op orde Daarnaast wordt gewerkt aan de verdiepingsslag op het visiedocument. Het ontwikkelen van een integraal Beheer en Onderhoudsplan (IBOR-plan), waarin de beheer- en onderhoudsvisie concreet wordt omgezet in praktische stappen voor het beheer en onderhoud van onze assets in de openbare ruimte (de opgaven en de toe te passen strategieën). Dit plan gaat zich richten op de feitelijke uitvoering van het beheer en onderhoud van onze publieke ruimtes. Openbare Verlichting | |
---|---|
Riolering |
Beleidskader
Gemeentelijk rioleringsplan 2019-2023, december 2018. |
---|
Financiële consequenties
n.v.t. |
---|
Ontwikkelingen
Doorontwikkeling basis op orde Daarnaast wordt gewerkt aan de verdiepingsslag op het visiedocument. Het ontwikkelen van een integraal Beheer en Onderhoudsplan (IBOR-plan), waarin de beheer- en onderhoudsvisie concreet wordt omgezet in praktische stappen voor het beheer en onderhoud van onze assets in de openbare ruimte (de opgaven en de toe te passen strategieën). Dit plan gaat zich richten op de feitelijke uitvoering van het beheer en onderhoud van onze publieke ruimtes. Riolering | |
---|---|
Speelvoorzieningen |
Beleidskader
· Warenwetbesluit Attractie- en Speeltoestellen 2023; |
---|
Financiële consequenties
n.v.t. |
---|
Ontwikkelingen
Doorontwikkeling basis op orde Daarnaast wordt gewerkt aan de verdiepingsslag op het visiedocument. Het ontwikkelen van een integraal Beheer en Onderhoudsplan (IBOR-plan), waarin de beheer- en onderhoudsvisie concreet wordt omgezet in praktische stappen voor het beheer en onderhoud van onze assets in de openbare ruimte (de opgaven en de toe te passen strategieën). Dit plan gaat zich richten op de feitelijke uitvoering van het beheer en onderhoud van onze publieke ruimtes. | |
---|---|
Sportvelden |
Beleidskader
Privatiseringsovereenkomsten met de sportverenigingen. |
---|
Financiële consequenties
Het begrotingsbedrag wordt jaarlijks geïndexeerd. De veldbijdragen worden eens per 4 jaar geïndexeerd. |
---|
Ontwikkelingen
De gemeente Deurne stelt voor 10 sportparken (voetbal/atletiek/hockey) veldbijdragen beschikbaar voor het onderhoud aan de velden. De veldbijdrage is vastgesteld op 50% van de cultuurtechnische kosten. | |
---|---|
Verkeer |
Beleidskader
Er is geen vastgesteld beleid voor de verkeersregelinstallaties. |
---|
Financiële consequenties
n.v.t. |
---|
Ontwikkelingen
Doorontwikkeling basis op orde Daarnaast wordt gewerkt aan de verdiepingsslag op het visiedocument. Het ontwikkelen van een integraal Beheer en Onderhoudsplan (IBOR-plan), waarin de beheer- en onderhoudsvisie concreet wordt omgezet in praktische stappen voor het beheer en onderhoud van onze assets in de openbare ruimte (de opgaven en de toe te passen strategieën). Dit plan gaat zich richten op de feitelijke uitvoering van het beheer en onderhoud van onze publieke ruimtes. Verkeer | |
---|---|
Water |
Beleidskader
Gemeentelijk rioleringsplan 2019-2023, december 2018. |
---|
Financiële consequenties
n.v.t. |
---|
Ontwikkelingen
Doorontwikkeling basis op orde Daarnaast wordt gewerkt aan de verdiepingsslag op het visiedocument. Het ontwikkelen van een integraal Beheer en Onderhoudsplan (IBOR-plan), waarin de beheer- en onderhoudsvisie concreet wordt omgezet in praktische stappen voor het beheer en onderhoud van onze assets in de openbare ruimte (de opgaven en de toe te passen strategieën). Dit plan gaat zich richten op de feitelijke uitvoering van het beheer en onderhoud van onze publieke ruimtes. | |
---|---|
Wegen |
Beleidskader
Wegenbeheerplan 2017-2021, november 2016. Het vastgestelde wegenbeheerplan 2017-2021 is in opdracht van de gemeenteraad in 2019 geëvalueerd en tot en met 2024 financieel doorberekend. De Provincie heeft als toezichthouder de evaluatie getoetst op de onderhoudsopgave 2020-2024 en het benodigd budget. |
---|
Financiële consequenties
n.v.t. |
---|
Ontwikkelingen
Doorontwikkeling basis op orde Daarnaast wordt gewerkt aan de verdiepingsslag op het visiedocument. Het ontwikkelen van een integraal Beheer en Onderhoudsplan (IBOR-plan), waarin de beheer- en onderhoudsvisie concreet wordt omgezet in praktische stappen voor het beheer en onderhoud van onze assets in de openbare ruimte (de opgaven en de toe te passen strategieën). Dit plan gaat zich richten op de feitelijke uitvoering van het beheer en onderhoud van onze publieke ruimtes. |
---|
ROZ-Kengetallen 2023 |
Voorziening 2022 |
---|
Meerjarenonderhoudsplan t.o.v. voorziening | ||||||||||||||||
Totaal | € 873.202 | € 922.968 | € 1.329.867 | € 1.019.451 | € 849.925 | € 640.461 | € 727.772 | € 930.509 | € 539.811 | € 1.328.924 | € 442.328 | € 8.732.016 | Voorziening 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal |
Reserve 2022 |
---|