Onderstaande tabel geeft het saldo van baten en lasten, de mutaties in de reserves en het resultaat weer van de begroting 2024 en de meerjarenbegroting 2025-2027. De vergelijkende cijfers uit de rekening 2022 en de gewijzigde begroting 2023 worden ook weergegeven.
Rekening | Begroting | Begroting | Meerjarenbegroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Lasten | -42.655 | -44.743 | -47.200 | -46.583 | -46.405 | -46.304 | |
Gezondheidszorg | -1.115 | -1.432 | -1.443 | -1.476 | -1.485 | -1.518 | |
Jeugd | -7.867 | -7.755 | -8.294 | -7.490 | -7.600 | -7.663 | |
Maatschappelijke ondersteuning | -12.866 | -17.143 | -16.048 | -15.967 | -15.789 | -15.825 | |
Werk & inkomen | -16.165 | -14.383 | -16.945 | -17.109 | -17.086 | -16.852 | |
Onderwijs | -4.642 | -4.030 | -4.470 | -4.541 | -4.444 | -4.446 | |
Baten | 9.105 | 6.959 | 7.940 | 7.939 | 7.939 | 7.939 | |
Maatschappelijke ondersteuning | 1.915 | 156 | 157 | 157 | 157 | 157 | |
Werk & inkomen | 6.093 | 6.380 | 7.357 | 7.357 | 7.357 | 7.357 | |
Onderwijs | 1.097 | 422 | 426 | 425 | 425 | 425 | |
Saldo van baten en lasten | -33.550 | -37.784 | -39.260 | -38.645 | -38.466 | -38.365 | |
Stortingen in reserves | -258 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen aan reserves | 235 | 352 | 269 | 8 | 8 | 8 | |
Resultaat | -33.573 | -37.432 | -38.991 | -38.991 | -38.458 | -38.357 |
Onderstaande tabel geeft het verloop van de begroting 2024 en de meerjarenbegroting sinds de laatst vastgestelde (meerjaren)begroting weer.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
---|---|---|---|---|---|
Primitieve begroting 2023-2026 | -34.997 | -33.997 | -33.914 | -33.517 | |
Mutaties tot en met juli 2023 | -2.987 | -3.719 | -3.648 | -3.793 | |
Startsaldo begroting 2024-2027 | -37.984 | -37.716 | -37.562 | -37.310 | |
Vraag naar middelen | -1.007 | -921 | -896 | -1.047 | |
Bestaand beleid | -389 | -478 | -555 | -755 | |
Kapitaallasten | 30 | 144 | 146 | 150 | |
Loon- & prijsindex | -137 | -137 | -137 | -137 | |
Gemeentefonds | -174 | 44 | 44 | 45 | |
Ontwikkelingen | 199 | 199 | 199 | 199 | |
Overige technische mutaties | 11 | 25 | 25 | 25 | |
Wens | -546 | -718 | -618 | -574 | |
Meerjarenbegroting 2024-2027 | -38.991 | -38.637 | -38.458 | -38.357 |
Toelichting ontwikkelingen
Onderstaande tabel geeft een toelichting op de wensen en ontwikkelingen in het meerjarenperspectief.
Begroting | Meerjarenbegroting | ||||
---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Aanpassing prognose GR Peelgemeenten | 518 | 518 | 518 | 518 |
Op basis van de Q2 rapportage van de GR Peelgemeenten zijn de begrote bedragen met betrekking tot de zorgkosten van WMO, Jeugd en BMS meerjarig naar beneden bijgesteld.
Barcode Deurne en Rad van Leefomgeving | -25 | -25 | -25 | -25 |
---|
Tijdens de Koersdag 2023 is geconcludeerd dat om beter inzicht te krijgen in de gevolgen van keuzes, een aantal instrumenten behulpzaam kunnen zijn. Daarom wordt een “Deurnes model” ontwikkeld wat op hoofdlijn inzicht geeft in de samenhang en de gevolgen van veranderingen in keuzes.
Beleidsuitvoerder Subsidies | -47 | -63 | -63 | -63 |
---|
Er zijn nieuwe subsidies toegevoegd aan de ASV, namelijk de Grootschalige Evenementen Subsidie en de Herdenken & Vieren-subsidie. Daarnaast dient er periodiek een subsidie-register opgesteld te worden. Ook is er sprake van een toename van het aantal aanvragen. Er is dus sprake van uitbreiding van de werkzaamheden en daarmee uitbreiding van het takenpakket.
Functionaris dorps- en wijkraden | -31 | -42 | -42 | -42 |
---|
In het verleden was er een contactfunctionaris als aanspreekpunt voor de dorps- en wijkraden. De dorps- en wijkraden worden nu gedeeltelijk gefaciliteerd door de wijkwerkers terwijl het beroep op de gemeente redelijk uitgebreid is. Vandaar de wens om de dorps- en wijkraden in hun contacten met de gemeente beter te faciliteren.
Kwaliteitsmedewerker en Data-analist | 0 | -146 | -146 | -146 |
---|
Met de start van de herijking van het Sociaal Domein (HIJK) is -voor de duur van de HIJK- tijdelijk budget vrij gemaakt voor kwalitatieve ondersteuning. De inzet van die ondersteuning is bewezen: zowel kwalitatief als financieel. Om deze lijn te continueren wordt voorgesteld de kwalitatieve ondersteuning structureel te maken.
Leerlingenvervoer | -240 | -240 | -240 | -240 |
---|
Bij een aanvraag voor leerlingenvervoer wordt leerlingenvervoer toegekend voor de dichtstbijzijnde toegankelijke school. Er zijn steeds meer leerlingen binnen het leerlingenvervoer met specifieke onderwijsbehoeftes. Aangezien er slechts enkele scholen in Nederland kunnen voldoen aan deze specifieke onderwijsbehoeftes, ligt de dichtstbijzijnde toegankelijke school verder weg. Dit leidt tot langere routes. Ook zijn de onderwijsbehoeftes divers, waardoor de leerlingen naar verschillende scholen gaan. Hierdoor neemt het aantal routes toe.
Minimabeleid regionaal | -140 | -140 | -140 | -140 |
---|
Binnen de GR Peelgemeenten is het afgelopen jaar, in aansluiting op de harmonisering van de regels voor Bijzondere bijstand met ingang van 2024 nog een aantal andere minimaregelingen geharmoniseerd. Dit betreft de Individuele Inkomenstoeslag en de bijdrage maatschappelijke participatie. De minima-effectenrapportage die in 2023 door het Nibud is gedaan is als basis gehanteerd voor de gemaakte keuzes.
Peuterspeelzalen | -17 | -17 | -17 | -17 |
---|
We zien een toename in het aantal ouders dat geen recht heeft op kinderopvangtoeslag. De gemeente heeft een verantwoordelijkheid voor ouders die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag. Uitgangspunt hierbij is dat het voor alle kinderen goed is om twee dagdelen voorschools aanbod te volgen.
Social Return | -44 | -44 | -44 | 0 |
---|
In het gemeentelijk inkoopbeleid hebben we opgenomen dat we op maatschappelijk verantwoorde wijze willen inkopen. Het opnemen van een Social Return verplichting bij inkoop maakt daar onderdeel van uit.
In regionaal verband wordt al jaren gesproken over het effectiever inrichten van Social Return. Vanuit de centrumgemeente Helmond is een plan voorbereid waarbij een coördinator en adviseur de regiogemeenten faciliteren bij het inkoopproces. In dit plan staan meer mogelijkheden om de Social return- verplichtingen op te volgen dan in het oude plan, zoals een regionale Servicedesk, de opname van een sociaal fonds en menukaart. De kosten hiervoor worden verdeeld op basis van de in de arbeidsmarktregio gehanteerde verdeelsleutel.
Na 3 jaar moet duidelijk zijn of de gewijzigde opzet voldoende meerwaarde heeft om te continueren.
Stichting Leergeld: uitbreiding van de doelgroep naar 130% van de bijstandsnorm | -40 | -40 | -40 | -40 |
---|
Stichting Leergeld vergoedt de kosten van kinderen voor deelname aan sportieve en culturele activiteiten. Kinderen uit gezinnen met een inkomen tot 120% van de bijstandsnorm komen hiervoor in aanmerking.
Uit het onderzoek van het Nibud blijkt dat ook gezinnen met kinderen tot 130% te weinig of weinig geld hebben voor sociale participatie. Het uitbreiden van de doelgroep van Stichting Leergeld zorgt ervoor dat meer kinderen lid kunnen worden van een sport of bij een vereniging kunnen gaan.
Subsidies vrijwillige inzet | -62 | -62 | -62 | -62 |
---|
Er is sprake van een stijging van het aantal (collectieve) voorliggende voorzieningen die voorkomen of beperken dat mensen een beroep moeten doen op professionele zorg. Daarnaast zijn voor bestaande organisaties een aantal subsidies opgehoogd zodat zij hun preventieve inzet kunnen blijven leveren.
Gevolg is dat subsidiebudget moet worden opgehoogd en dat het experimentele budget voor nieuwe initiatieven weer wordt vrijgespeeld. Er gaat bij die overheveling/omzetting dus geen geld mee.
Uitbreiding jongerenwerk | -119 | -119 | -119 | -119 |
---|
Als onderdeel van de HIJK wordt er in 2023 een jongerenvisie opgesteld. Vooruitlopend hierop is het voorstel om de incidentele subsidie voor de uitbreiding van het jongerenwerk door LEVgroep structureel te maken. De incidentele subsidie 2023 o.a. voor de meidengroep, de chill club en de Martinetgroep is van toegevoegde waarde.
Uitvoeringsgeld kernopgave gezondheid | -100 | -100 | 0 | 0 |
---|
Momenteel is de beleidsvisie en uitvoeringsplan gezondheid in voorbereiding. In de 2e helft van dit jaar worden deze plannen aan u voorgelegd. Dan zal er ook een onderbouwde vraag naar middelen liggen. Vooruitlopende daarop wordt voorgesteld om nu incidenteel uitvoeringsbudget op te nemen.