Gemeenschappelijke regelingen
- Verbonden partij
Peelgemeenten
Adres en Vestigingsplaats
Markt 1, 5751 BE Deurne
Partners
De gemeenten Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek, Someren, en Gemeenschappelijke Regeling (GR) Peelgemeenten.
Overgedragen bevoegdheden
De Gemeenschappelijke Regeling (GR) Peelgemeenten is een uitvoeringsorganisatie ten dienste van de vijf Peelgemeenten, voor de uitvoering van gemeentelijke taken op het terrein van:
- Uitvoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO).
- Uitvoering van de Jeugdwet
- Uitvoering Bijzondere bijstand, Minimaregelingen, Schulddienstverlening (BMS).
Algemene doelstellingen
De algemene missie is het stimuleren van zelfredzaamheid van onze inwoners en hen te ondersteunen wanneer de zelfredzaamheid in het geding komt. De organisatie Peelgemeenten faciliteert in het optimaliseren van de lokale dienstverlening voor het sociaal domein. De inwoner centraal, de toegang en dienstverlening lokaal, integraal en dicht bij de inwoner.
In 2021 is de gezamenlijke (5 gemeenten en de GR) koersagenda "Samenwerken door samen werken" vastgesteld. De kern van deze koers is dat naast de reguliere dienstverlening en bedrijfsvoering opgavegericht wordt samengewerkt aan de gezamenlijke opgaven van de 5 gemeenten binnen het sociaal domein, te weten:
- Bevlogen samenwerking rondom de inwoner.
- Zakelijke samenwerking rondom de inwoner.
- Normalisering.
- Programma Informatiegedreven werken.
Krachtige positie
Door samenwerking staan we sterker. Het draagt bij aan een betere informatiepositie en een sterkere lobby naar neven- of bovengeschikte (semi)overheden. En daarmee aan een vergrote invloedsuitoefening.Is dit doel beheers- of beleidsmatig?
Beide, er wordt zowel regionaal beleid gemaakt als uitgevoerd (alle werkzaamheden die plaatsvinden na het afgeven van de beschikking (Backoffice).Bestuurlijke betrokkenheid
het Algemeen bestuur:
Het college dient op grond van artikel 8 van de Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten 2020 twee leden van het Algemeen bestuur en hun plaatsvervangers aan te wijzen. Alleen de wethouder sociaal domein en de wethouder financiën kunnen benoemd worden tot lid van het Algemeen bestuur. Als de wethouder sociaal domein en de wethouder financiën in één persoon verenigd zijn, dient het college nog een andere wethouder aan te wijzen als lid van het Algemeen bestuur.
De leden van het AB vanuit Deurne zijn:
• Wethouder van Rinsum (sociaal domein).
• Wethouder Oomen (financiën).Het dagelijks bestuur:
Het dagelijks bestuur bestaat uit vijf wethouders sociaal domein. Dit is vanuit Deurne wethouder Van Rinsum.Ontwikkelingen
In 2021 is de Koersagenda "Samenwerken door Samen Werken 2021-2024" vastgesteld. In de Koersagenda zijn de gezamenlijke maatschappelijke opgaven van gemeenten en de GR Peelgemeenten vastgelegd. Deze gezamenlijke opgaven zijn:
- Normaliseren,.
- Bevlogen samenwerking rondom de inwoner.
- Zakelijke samenwerking rondom de inwoner.
- datagedreven werken.
In 2024 is het tijd om de balans op te maken van de Koersagenda 2021-2024 en te beoordelen of de beoogde resultaten per programma, zoals opgesteld in 2020, zijn behaald. Tevens is 2024 het jaar om te kijken welke nieuwe programma’s prioriteit krijgen en welke bestaande programma's een verdere ontwikkeling behoeven.
Inkoop Wmo
In 2024 is het regionale project inkoop Wmo in de fase van aanbesteding en implementatie. Vanaf 2025 wordt er gewerkt volgens de nieuwe inkoopafspraken. Dit zal grote impact hebben op de implementatie door de toegang in 2024 omdat alle bestaande indicaties omgezet moeten worden.Hervormingsagenda Jeugd
Naar verwachting wordt in het najaar 2023 de Hervormingsagenda door het Rijk ingediend. Medio 2024 zal het wetsvoorstel naar verwachting aangenomen worden. Vanaf 2025 is er dan landelijke inkoop nieuwe stijl. De actielijnen sluiten nagenoeg aan bij de reeds ingezette Koers Samenwerken door Samen Werken in de Peelgemeenten en bij de regionale ontwikkelingen in ‘een 10 voor de jeugd’ en ’21 voor de jeugd’.Financiële betrokkenheid
De uitvoeringskosten van de GR Peelgemeenten worden betaald door de 5 deelnemende gemeenten. In onderstaande tabel vindt u een overzicht van de kostenontwikkeling. De genoemde cijfers zijn de kosten voor de gemeente Deurne. Kosten van de GR Peelgemeenten worden aan de deelnemers doorbelast op basis van een kostprijsl-systematiek. Deze systematiek is in 2022 ontwikkeld en wordt vanaf de begroting 2023 toegepast.
Risico's
Weerstandvermogen en risico-inventarisatie.
Op 9 december 2019 is door het algemeen bestuur de “Nota weerstandsvermogen en risicobeheer GR Peelgemeenten 2019” vastgesteld. Het totaal aan benodigde weerstandscapaciteit (de risico’s) is berekend op € 304.000. De ratio is afgerond 1; dit is in de nota weerstandsvermogen ook vastgesteld als minimum.
Met het vaststellen van de nota Weerstandsvermogen is ingestemd met het instellen van een algemene reserve die als dekking (buffer) dient voor het opvangen van de risico’s. Het minimumbedrag van de Algemene reserve is bepaald op € 300.000 en het maximumbedrag is bepaald op € 600.000. Per 31 december 2022 bestaat het saldo van het eigen vermogen uit de algemene reserve € 194.000 en het onverdeelde resultaat van € 460.859.
Voor de begroting 2024 zijn de risico’s niet opnieuw beoordeeld, maar is aangesloten bij de risico-inventarisatie zoals die eind 2019 is gedaan en is opgenomen in de nota weerstandsvermogen en risicobeheer. De inventarisatie heeft in beeld gebracht dat de risico's van de GR Peelgemeenten voornamelijk bedrijfsmatige risico's zijn. Zoals het risico op (hoger dan landelijke gemiddeld) ziekteverzuim en juridische risico's.2024
2023
Eigen vermogen per 31-12
300
300
Vreemd vermogen per 31-12
19.432
17.063
Resultaat
0
- Verbonden partij
Bank Nederlandse Gemeenten N.V.
Adres en Vestigingsplaats
Koninginnegracht 2, 2514 AA Den Haag
Partners
De BNG-bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang.
Overgedragen bevoegdheden
Er zijn geen bevoegdheden overgedragen.
Algemene doelstellingen
Via financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. De klanten zijn overwegend overheden en instellingen op het gebied van volkshuisvesting, gezondheidszorg, onderwijs en openbaar nut.
Bestuurlijke betrokkenheid
De gemeente is aandeelhouder. De burgemeester is vertegenwoordiger in de aandeelhoudersvergaderingen.
Ontwikkelingen
Dividenduitkering over 2022, uitgekeerd in 2023, is 99.840 aandelen van € 2,5 = € 249.600.
Financiële betrokkenheid
Omvang aandeel gemeente Deurne in aandelenkapitaal: 99.840 aandelen van € 2,50 (nominale waarde) = € 249.600. Dividenduitkering over 2021, uitgekeerd in 2021, is 99.840 aandelen van € 2,28 = € 227.635.
De BNG verstrekt geen begrotingscijfers, omdat ze gehouden zijn aan de regels van de AFM (Autoriteit Financiele Markten) stelt aan het verstrekken van mogelijk koersgevoelige informatie.Risico's
De BNG is een naamloze vennootschap. De aandeelhouders zijn niet aansprakelijk voor eventuele tekorten bij de BNG. Het risico beperkt zich tot de nominale waarde van de aandelen.
2024
2023
Eigen vermogen per 31-12
n.n.b.
Vreemd vermogen per 31-12
n.n.b.
Resultaat
- Verbonden partij
GGD Brabant-Zuidoost
Adres en Vestigingsplaats
Clausplein 10,5611 XP Eindhoven
Partners
De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre. De wettelijke regeling op grond waarvan de taken worden uitgevoerd is de Wet Publieke Gezondheid.
Overgedragen bevoegdheden
De GGD is een bestuursorgaan als bedoeld in de Wet Gemeenschappelijke Regelingen en voert voor de aangesloten gemeenten de taken uit die zij op basis de Wet publieke gezondheid (Wpg) hebben. Verder ontplooit de GGD-activiteiten op lokaal maar ook op regionaal niveau. Belangrijke elementen zijn de jeugdgezondheidszorg 0-19-jarigen, ondersteuning lokaal gezondheidsbeleid, gezondheidsbevordering en gezondheidsvoorlichting. Forensische geneeskunde en reizigersvaccinaties zijn belangrijke aanvullende taken. De GGD richt zich zowel op de beleidsmatige als beheersmatige (uitvoerende) kant van deze taken.
Algemene doelstellingen
De GGD heeft tot doel het bijdragen aan een positieve ontwikkeling van de gezondheidssituatie van de inwoners uitvoering van de openbare (jeugd)gezondheidszorg en de ambulancezorg. Deze samenwerking is zowel uitvoerend als beleidsmatig.
Bestuurlijke betrokkenheid
Het algemeen bestuur bestaat uit de portefeuillehouders gezondheidszorg van de regiogemeenten. Het algemeen bestuur kiest het dagelijks bestuur uit zijn midden. Eindhoven en Helmond hebben een vaste zetel in het dagelijks bestuur. Verder worden subregionale vertegenwoordigers afgevaardigd. Voor de Peel is dat wethouder Slaets van de gemeente Laarbeek.
Ontwikkelingen
Op 10 oktober 2018 heeft het algemeen bestuur van de GGD een opdracht geformuleerd om de organisatie financieel gezond en wendbaar te maken voor de komende jaren. Daarbij zal ook inzichtelijk worden gemaakt welke (incidentele) kosten deze transitie met zich mee gaat brengen.
De totale bestuursopdracht omvat de volgende deelopdrachten:- Het uitwerken van een effectieve en efficiënte uitvoering van de bedrijfsvoeringstaken en de organisatieontwikkeling.
- Het ontwikkelen van een duurzaam en transparant financieringsmodel.
- Het vergroten van het huidige aanbod in contracttaken.
- Onderzoek (financieel en juridisch) naar mogelijkheden om samenwerkingsverbanden aan te gaan voor schaarse personele functies.
- Integrale Jeugdgezondheidszorg van 0 tot 19 jaar onderbrengen bij de GGD.
Door de voorliggende bestuursopdrachten en de inverdieneffecten die gerealiseerd zijn, is in eerste instantie de reserve aangevuld om het vereiste weerstandniveau te bereiken.
Qua bedrijfsvoering lopen nnog een paar trajecten die niet zijn afgerond maar wel lopen. Het gaat concreet om archivering en informatiebeheer.Financiële betrokkenheid
De GGD Brabant-Zuidoost ontvangt van alle deelnemende gemeenten een vaste inwonerbijdrage. De genoemde bedragen zijn inclusief de bijdrage voor het extra pubercontactmoment dat door alle deelnemende aanvullend wordt ingekocht.
Risico's
De omvang van de algemene reserve/weerstandsvermogen van de GGD BZO neemt de laatste jaren weer langzaam toe, maar is gezien de omvang van de risico’s en exploitatie-omvang met name bij PG nog beperkt. De risico-inventarisatie van begin 2022 resulteerde in een benodigde weerstandscapaciteit van ca. € 2.250.000 voor het Programma Publieke Gezondheid en ca. € 2.200.000 voor het Programma Ambulancezorg. Eerder is besloten dat, gegeven de financieringsstructuur, voor de beide programma’s afzonderlijke algemene reserves worden aangehouden. Het bestuur heeft eerder vastgesteld dat het weerstandsvermogen niet direct tot dat bedrag hoeft te worden aangevuld, maar dat de kaders en staffels zoals vastgesteld in de beleidsnotitie Kaders P&C documenten 4GR-deel 2 hiervoor leidend zijn. Gegeven de verwachte omzet 2024 is dan voor publieke gezondheid een kaderstellende bandbreedte van toepassing van minimaal € 1.500.000 en maximaal € 2.000.000 en voor ambulancezorg van minimaal € 1.200.000 en maximaal € 1.500.000. Met de uitvoering van de bestuursopdracht is zowel de Algemene Reserve PG (€ 1.700.000) als ambulancezorg (€ 1.350.000) op het gewenste niveua gebracht. gebracht.
2024
2023
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
0
- Verbonden partij
Senzer (werkbedrijf)
Adres en Vestigingsplaats
Montgomeryplein 6, 5705 AX Helmond
Partners
In 2016 zijn de organisaties Atlant de Peel, gemeente Helmond (afdeling Werk en Inkomen) en het HRM Servicecentrum (Werkgeversplein) gefuseerd en heeft de werknaam Senzer gekregen. Senzer voert de Participatiewet uit met uitzondering van de bijzondere bijstand die bij de GR de Peelgemeenten is belegd (De Peelgemeenten heeft dit overigens uitbesteedt aan Senzer, zodat Senzer deze toch uitvoert, maar GR de Peelgemeenten verantwoordelijk aanspreekpunt is). De partners binnen het Werkbedrijf zijn de gemeenten Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Geldrop-Mierlo (vanaf 1-1-2015), Helmond, Laarbeek en Someren.
Overgedragen bevoegdheden
Senzer is als uitvoeringsorganisatie bevoegd om voor de deelnemende gemeenten de taken te verrichten op het terrein van beleidsvoorbereidingen en beleidsuitvoering en toezicht en handhaving. Daarnaast worden coördinerende en afstemmende taken voor de deelnemende gemeenten verricht. De uit te voeren taken hebben betrekking op de Participatiewet, de Wet sociale werkvoorziening (Wsw), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ), de Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten (Wajong), het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz 2004) en aanverwante wetgeving.
Daarnaast voert Senzer ook nieuwe regelingen uit waarvan de uitvoering binnen de expertise van Senzer past. Denk hierbij aan verstrekking van leefgeld aan ontheemden Oekraïne. Vanaf 2023 is de Gemeenschappelijke Regeling gewijzigd, en heet het bedrijf officieel Senzer. Alle GR taken worden vanaf dit moment in delegatie uitgevoerd. Daar waar taken worden uitgevoerd op basis van een dienstverleningsovereenkomst (aanvullend op de GR-afspraken) worden nog taken in mandaat uitgevoerd.Algemene doelstellingen
De missie/visie van Senzer is om als Werkbedrijf zowel de vraag van werkgevers als het versterken van de regionale arbeidsmarkt als uitgangspunt te nemen voor hun dienstverlening. Door samenwerking met lokale netwerken wil Senzer kansen creëren voor mensen zonder en met beperkingen, banenafspraak en bijvoorbeeld statushouders. Daar waar doorleiding naar werk (nog) niet (geheel) mogelijk is zorgt Senzer voor de uitbetaling van bijstand (Participatiewet uitkering).
Bestuurlijke betrokkenheid
De colleges van de deelnemende gemeenten wijzen ieder uit hun midden twee leden van het Algemeen bestuur aan (Riny van Rinsum en Tom Oomen).
Het Dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter en zes andere leden elk afkomstig uit een van de colleges van de deelnemende gemeenten, aan te wijzen door en uit de leden van het Algemeen bestuur.Ontwikkelingen
De afgelopen jaren zijn turbulent geweest. We hebben te maken gehad met Covid-19, alle beperkende maatregelen, de uitbraak van de oorlog in Oekraíne en alle crisissen die hier in meer of mindere mate uit voortvloeien. Maar hoe graag we het ook willen:
de turbulentie is nog niet voorbij. De gevolgen voor onze economie laten zich zien door ongekende prijsstijgingen. Veel mensen hebben geldzorgen en wellicht hierdoor ook op andere terreinen problemen.
Samen met de lokale partners is Senzer hier de komende tijd alert op en probeert Senzer daarop in te spelen, met name op de toenemende schuldenproblematiek.
Naast deze ontwikkelingen zijn er ook wijzigingen op het gebied van wet- en regelgeving die in 2023 en de jaren erna van invloed zullen zijn op de dienstverlening van Senzer en daarmee op de begroting. Een deel van deze ontwikkelingen komt voort uit de wens van het Rijk om meer uit te gaan van vertrouwen, menselijke maat en maatwerk. De meest verstrekkende zijn: Patricipatiewet in Balans, Breed Offensief en Regionaal Werkcentrum. Senzer volgt deze ontwikkelingen en de gevolgen voor hun dienstverlening nauwlettend.
De arbeidsmarkt in Nederland en met name in onze regio is nog steeds krap. Er zijn zelfs sectoren waar sprake is van structurele krapte. Ook al zien we een lichte kentering doordat het aantal uitkeringen licht is gestegen en het aantal vacatures iets is afgenomen,
de werkgelegenheid blijft groot. Dit biedt kansen, ook voor onze doelgroep, maar het gaat niet vanzelf. Senzer ziet het als uitdaging om kansen op werk te vergroten, met name voor de mensen die al lang aan de kant staan. Door intensieve begeleiding, maatwerk waar nodig, inzet van innovatieve technologie en met een aangepaste leerwerkinfrastructuur vergroot Senzer de arbeidsmarktkansen van de doelgroep. Zo draagt Senzer bij aan een inclusieve arbeidsmarkt. Senzer doet dit samen met de partners in het brede sociale domein, onderwijs en economie.Financiële betrokkenheid
De BUIG-middelen, die het Rijk aan de gemeente overmaakt, worden doorgezet aan Senzer voor de uitvoering. Indien noodzakelijk voor een meerjarig duurzaam in evenwicht zijnde begroting worden extra middelen ter beschikking gesteld.
De financieringsafspraken worden vanaf 2024 geregeld in de gewijzigde GR en de Bijdrageverordening.Risico's
Voor een gezonde, vitale en toekomstbestendige organisatie is het nodig om te investeren in de organisatie. In de aankomende periode investeert Senzer met een programma-aanpak in onze medewerkers, in digitalisering en in huisvesting. De eerste programma's worden inmiddels uitgevoerd of voorbereid. Maar doorontwikkeling in de volle breedte van de organisatie blijft van belang en zal in de komende jaren de nodige investeringen vragen.
Het appèl op de dienstverlening en daarmee op de organisatie Senzer is groot en neemt in de komende periode toe. Om de wijzigingen in wet- en regelgeving goed te implementeren en om aansluiting te houden bij de behoefte van inwoners en bedrijven zal samen met de netwerkpartners geïnvesteerd moeten worden. Dit vraagt om keuzes. De huidige begroting van Senzer (2024) waarborgt de basisdienstverlening maar biedt nog onvoldoende ruimte voor verbreding of verdieping van de dienstverlening, noch voor wezelijke wijzigingen of innovaties. De keuzes voor de dienstverlening komen aan bod in het traject voor het eerste Meerjarenplan Dienstverlening. Senzer is dit op dit moment samen met de gemeenten, met consultatie van werkgevers en netwerkpartners, aan het
opstellen. Hierbij wordt een balans gezocht tussen het gewenste beleid voor de diverse doelgroepen, de bijbehorende dienstverlening, de ontwikkelkracht van de organisatie en de mogelijkheden voor de inzet van middelen als geld en menskracht.2024
2023
Eigen vermogen per 31-12
23.366
Vreemd vermogen per 31-12
15.178
Resultaat
0
- Verbonden partij
Metropool Regio Eindhoven (MRE)
Adres en Vestigingsplaats
Raiffeisenstraat 18, 5611 CH Eindhoven
Partners
De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre (op basis van de Wet Gemeenschappelijke regelingen).
Overgedragen bevoegdheden
De MRE werkt de regionale strategie uit op de 5 thema’s van de regionale samenwerking en beheert het regionale Stimuleringsfonds.
Basis voor deze samenwerking vormt het Samenwerkingsakkoord 2023-2026. Dit is de regionale strategie voor de lopende bestuursperiode. De strategie is uitgewekt in een Werkprogramma, met concrete activiteiten en acties op de inhoudelijke samenwerkingsthema’s. Het Werkprogramma 2023 is de actuele versie. .Algemene doelstellingen
De ambitie van de samenwerking van de 21 gemeenten in de Metropoolregio Eindhoven is: een sterke regio met behoud van het kenmerkende innovatieve Brainportprofiel en een stabiele sociale basis en vitale leefomgeving voor al onze inwoners. De grote achterliggende opgave is het verbinden van de duurzame verstedelijking en de opgaven voor een vitaal landelijk gebied in onze regio. Daartoe wordt samengewerkt op 5 thema's:
- Schaalsprong ruimte en wonen
- Vitaal landelijk gebied
- Toekomstbestendig mobiliteitssysteem
- Toekomstbestendig energiesysteem
- Veerkrachtig economisch systeemBestuurlijke betrokkenheid
Het Algemeen Bestuur van de Metropoolregio Eindhoven stelt de kaders en opgaven voor de regionale samenwerking vast in de vorm van een samenwerkingsakkoord. Dit akkoord wordt onder verantwoordelijkheid van het Dagelijks Bestuur uitgevoerd.
Per regionaal thema zijn er portefeuillehouders-overleggen die zich bezighouden met specifieke regionale beleidsthema’s. De 21 gemeenteraden vervullen een kaderstellende en controlerende rol en geven zienswijzen op belangrijke regionale stukken zoals het Samenwerkingsakkoord, de jaarlijkse Werkprogramma’s en de jaarlijkse begroting.Het Algemeen Bestuur bestaat uit 21 leden. Iedere gemeente heeft één vertegenwoordiger (burgemeester, wethouder of raadslid), die door de gemeenteraad is benoemd. Voor de gemeente Deurne is de burgemeester benoemd als vertegenwoordiger in het AB.
Ontwikkelingen
In 2023 is Schaalsprong ruimte en wonen als vijfde thema aan de samenwerking toegevoegd. In 2024 zullen de 21 gemeenten werken aan de verdere vormgeving van de schaalsprong van de verstedelijking in Zuidoost-Brabant. Dit gebeurt door een een uitwerking van de Ontwikkelstrategie Zuidoost-Brabant die in 202 is vastgesteld.
Voor de ontwikeling van het landelijk gebied is de MRE een van de partners in het NOVEX-gebied De Peel. In 2024 wordt samen met de andere betrokkenregio's, provincies, waterschappen en het Rijk gewerkt aan een uitvoerings- en investeringsagenda voor dit NOVEX-gebied.Financiële betrokkenheid
De Metropoolregio Eindhoven ontvangt van alle deelnemende gemeenten een vaste inwonerbijdrage. Deze is bedoeld voor de realisatie van de Regionale Agenda. De bijdrage voor de Metropoolregio Eindhoven is bij vaststelling van de Programmabegroting 2024 van de Metropoolregio Eindhoven bepaald. De indexering van de gemeentelijke bijdrage voor 2024 bedraagt 3.56%.
Risico's
Algemeen
De deelnemers zijn aansprakelijk voor de tekorten in de exploitatie op basis van het aantal inwoners.2024
2023
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
0
- Verbonden partij
Blink
Adres en Vestigingsplaats
Gerstdijk 1, 5704 RG Helmond
Partners
Blink is een GR tussen de gemeenten Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Someren, Son en Breugel en de private partner PreZero.PreZero heeft begin 2023 aangeven de samenwerking te willen beëindigen. Juridisch gezien betekent dat de samenwerking per 1-1-2025 uiterlijk stopt. Op dit moment zijn werkgroepen flink op koers om stappen te zetten met de nieuwe business-case en de ontvlechting met PreZero.
Overgedragen bevoegdheden
Iedere gemeente bepaalt afzonderlijk welke uitvoeringstaken zij aan BLINK opdraagt. Voor Deurne gaat het om:
- de inzameling, het transport en de op- en overslag van huishoudelijk restafval (incl. verwerking), luier- en incontinentiemateriaal, GFT en glas (incl. vermarkten);
- idem voor PMD, daarnaast ook de sortering en verwerking daarvan;
- het containermanagement (registratie, beheer en onderhoud) van alle containers en kliko’s die eigendom zijn van de gemeente;
- het beheer van de milieustraat (inzameling, transport en verwerking van grof huishoudelijk afval);
- kleinere posten als aankoop strooizout, calamiteitendienst, inzet afvalcoaches;
Algemene doelstellingen
BLINK is van en voor de deelnemende gemeenten een uitvoeringsorganisatie op het gebied van:
- inzameling, transport, op-/overslag, sortering, vermarkting en (eind)verwerking van fijn en grof huishoudelijke afval- en grondstoffen;
- reiniging van de openbare ruimte en gladheidbestrijding.
BLINK is daarmee te kwalificeren als een uitvoerend samenwerkingsverband.
Bestuurlijke betrokkenheid
BLINK kent een Algemeen Bestuur (AB) en een Dagelijks bestuur (DB). Het AB bestaat wethouders/burgemeesters van elke aangesloten gemeenten, bestuurssecretaris en voorheen ook een vertegenwoordiger van PreZero.
Het AB kiest uit haar midden het DB, dat bestaat uit twee gemeentelijke vertegenwoordigers en voorheen de vertegenwoordiger van PreZero. Voor de gemeente Deurne is wethouder Helm Verhees de vertegenwoordiger in het AB en DB.Ontwikkelingen
Begin 2023 heeft PreZero aangegeven de samenwerking met Blink te willen beëindigen.
Ondanks de daardoor onstane onzekerheid, de nasleep van de corona-crisis, de oorlog in Oekraïne, de daarmee gepaarde stijgende kosten (met name door de brandstof- en energieprijzen) en de personeelstekorten verloopt de dienstverlening van Blink goed.N.a.v. de risico's (zie hieronder) en de ontvlechting met PreZero heeft BDO na het vastellen van het analyserapport, de vervolgopdracht gekregen om de nieuwe business-case in kaart te brengen. Hiervoor zijn intervieuws gehouden met alle gemeenten, gesprekken gevoerd met AB/DB en MT Blink en zijn er informatiebijeenkomsten en workshops voor de raden georganiseerd. Deze input wordt gebruikt voor het gevolgstraject. BDO maakt hiervan een adviesrapport dat onder meer een doorkijk maakt naar de toekomst van de GR Blink, de aard van de taken en verantwoordelijkheden van Blink, alsmede de organisatorische en financiële aspecten voor de nieuwe opzet.
In oktober 2023 wordt hierover wederom een infobijeenkomst georganiseerd voor de raden.
Financiële betrokkenheid
Iedere gemeente bepaalt zelf welke taken BLINK voor haar uitvoert en betaalt daarbij voor de eigen uitvoeringskosten. De deelnemende gemeenten dragen naar rato van het aantal taken dat zij bij BLINK hebben ondergebracht de kosten voor overhead.
Risico's
De Gemeenschappelijke regeling Blink bestaat uit de 9 deelnemende gemeenten en een private partij PreZero. PreZero heeft begin 2023 aangeven de samenwerking te willen beëindigen, juridisch is dit per 1-1-2025.
Op dit moment worden gesprekken gevoerd met PreZero over de ontvlechting.In 2021 heeft de Gemeenschappelijke Regeling Blink een driejaarlijkse evaluatie uit laten voeren door Berenschot waarin is opgenomen dat er grote aanbestedingsrechtelijke risico’s kleven aan de huidige constructie.
In de opgestelde evaluatie zijn twijfels geuit over juridische, aanbestedingsrechtelijke, rechtmatigheid in Laag I (verhouding gemeenten en GR Blink), en laag II ( verhouding GR Blink en PreZero) en werd geadviseerd dit verder te laten onderzoeken door een gespecialiseerde aanbestedingsadvocaat. AKD heeft dit uitgevoerd en een rapport opgesteld. Vervolgens hebben advocaten van Pot Jonker op dit rapport gereageerd namens PreZero.Op verzoek van de Blink gemeenten heeft BDO eind 2022/begin 2023 hierover een totaalrapport opgesteld, waarin ook deze risico's naar voren komen. Op dit moment in BDO bezig om de buisiness-case in kaart te brengen, zie voor toelichting "ontwikkelingen".
Op dit moment is Blink druk gezig met het rechtmatig krijgen van de te verlenen opdrachten. Er zijn ruim 60 opdrachten te gunnen, die allemaal prioriteit hebben en gelet op de beschikbare mankracht, zal dat niet allemaal dit jaar geregeld zijn. Blink probeert zo zuiver mogelijk deze processen op te pakken en de voortgang niet in gevaar te brengen.
De omvang van het risico is nog niet in te schatten, maar is substantieel.
- BLINK beschikt op dit moment zelf niet over een eigen vermogen om niet begrote en onvoorziene kosten te dekken. De deelnemende gemeenten dienen deze niet begrote en onvoorziene kosten zelf op te vangen in de reguliere exploitatie.
Begin juli 2023 zijn er gesprekken gevoerd met BNG en Blink projectteam aanbestedingen. Daaruit is naar voren gekomen dat Blink mag investeren en leningen mag aangaan bij de BNG. De deelnemende gemeenten moeten dan wel garant staan
(GRR Blink, art. 38, financiële gegoedheid)
- De afvalstoffenheffing is een gesloten begroting waarin alle kosten en baten zitten die met afvalbeheer te maken hebben.2024
2023
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
0
- Verbonden partij
Belasting samenwerking Oost-Brabant (BSOB)
Adres en Vestigingsplaats
Raadhuislaan 2, 5341 GM Oss
Partners
Samenwerking is op basis van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. Deelnemers zijn de gemeenten Asten, Bernheze, Boekel, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek, Landerd, Oss, Someren, Uden en het Waterschap Aa en Maas.
Overgedragen bevoegdheden
De gemeente heeft aan de BSOB onderstaande bevoegdheden overgedragen:
- uitvoering van Wet onroerende zaken (WOZ)- en belastingtaken (waarderen, heffen en innen).
- Alle taken op het gebied van WOZ en belastingen; onroerendezaakbelasting (OZB), rioolrecht, afvalstoffenheffing, toeristenbelasting, hondenbelasting etc.
Het uitvoeringsbeleid wordt aan de samenwerking overgedragen, het strategisch beleid berust bij de deelnemende gemeenten zelf.
Algemene doelstellingen
De hoofddoelstellingen zijn;
- Minimaliseren uitvoeringskosten
- Optimaliseren belastingopbrengsten
- Optimaliseren kwaliteit dienstverlening en klantgerichtheid
- Verbeteren van de continuïteit van de uitvoering van de taken.
Om de missie, visie en de kernwaarden een concrete vertaling te geven, zijn prestatie-indicatoren benoemd, waarop de BSOB wil gaan sturen. Het is een groeimodel dat vraagt om jaarlijkse afweging tot bijstelling.
De prestatie indicatoren zijn verdeeld op vier gebieden;- Klanten en leveranciers
- Medewerkers
- Maatschappij
- Bestuur en financiers
Bestuurlijke betrokkenheid
Het BSOB kent een Algemeen Bestuur (AB) bestaande uit wethouders/burgemeesters van de aangesloten gemeenten. Uit het AB wordt het Dagelijks Bestuur (DB) gekozen. Voor de gemeente Deurne is burgemeester G. Buter benoemd als vertegenwoordiger in het AB.
Ontwikkelingen
Om de missie, visie en de kernwaarden een concrete vertaling te geven, zijn prestatie-indicatoren benoemd, waarop de BSOB stuurt. De indicatoren maken onderdeel uit van de cyclus documenten van de BSOB. Het is een groeimodel dat vraagt om jaarlijkse afweging tot bijstelling. Het blijft een continu proces om te (blijven) voldoen aan de prestatie indicatoren.
Financiële betrokkenheid
In onderstaande tabel vindt u een overzicht van de kostenontwikkeling. De genoemde cijfers zijn de kosten voor de gemeente Deurne. Kosten van de BSOB worden aan de deelnemers doorbelast op basis van een kostenverdeel-systematiek. In 2018 is de kostenverdeel-systematiek geëvalueerd en daar waar nodig aangepast.
Risico's
Risico’s van de BSOB komen op basis van de Nota Financieel Beleid van de BSOB ten laste van de deelnemende gemeenten, naar rato van hun aandeel. Er is een post onvoorzien van minimaal € 50.000 opgenomen in de begroting. Vanaf de begroting 2017 is een uitvoerige risicoanalyse opgenomen. De uitkomsten van de risicoanalyse geven aan dat er weinig 'echte' risico's binnen BSOB worden gelopen. De gevolgen n.a.v. corona brengen wel een risico met zich mee. Tot op heden zijn er geen grote gevolgen voor invordering geweest. Afhankelijk van de verdere ontwikkelingen zijn er wel wat risico's voor de bedrijven die tot op heden d.m.v. diverse regelingen ondersteund worden. Mochten deze regelingen wegvallen of soberder worden kan dit op de langere termijn gevolgen hebben voor de inkomsten.
2024
2023
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
- Verbonden partij
Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB)
Adres en Vestigingsplaats
Wal 28, 5611 GG Eindhoven
Partners
De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre en de provincie Noord-Brabant.
Overgedragen bevoegdheden
De gemeente Deurne heeft gekozen voor het overdragen van alle vergunningverlenende, toezichthoudende en handhavende taken op het terrein van milieu. Daarnaast voert de ODZOB op verzoek overige taken uit binnen de Wabo wet- en regelgeving. Zo worden ook een aantal taken uitgevoerd door de ODZOB om te voldoen aan de Verordening Kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht Deurne 2017.
De ODZOB is ook belast met het uitvoeren van collectieve taken. Dit zijn taken die in gezamenlijkheid worden uitgevoerd op basis van samenwerkingsafspraken met de 22 partners. Tenslotte worden (incidenteel) taken uitgevoerd op beleidsterreinen als afval, duurzaamheid, externe veiligheid en archeologie.Algemene doelstellingen
De Omgevingsdienst is ingesteld om ten behoeve van de deelnemers taken uit te voeren op het gebied van het omgevingsrecht en daarmee als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage te leveren aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving.
Bestuurlijke betrokkenheid
De ODZOB kent een Algemeen Bestuur (AB) bestaande uit wethouders/burgemeesters van de aangesloten gemeenten. Uit het AB wordt het Dagelijks Bestuur (DB) gekozen. Voor de gemeente Deurne is wethouder Biemans als vertegenwoordiger in het AB. Zijn plaatsvervanger is wethouder Verhees.
Ontwikkelingen
- De inwerkingtreding van de Omgevingswet is (wederom) verschoven. Nu naar 1 januari 2024. Het ODZOB-programma ter voorbereiding op de Omgevingswet is grotendeels gereed. In het najaar 2022 is binnen de ODZOB een stresstest Omgevingswet uitgevoerd om te bepalen welke resterende opgaves en belemmerende factoren er nog aanwezig zijn. De resultaten hiervan worden verwerkt in het programmaplan voor- en nazorg Omgevingswet waarmee in januari 2023 een start word gemaakt. De succesvolle implementatie van het nieuwe zaak- en VTH-systeem (gekoppeld aan het Digitaal Stelsel Omgevingswet) is een kans om kwaliteit (nog) beter in de werkprocessen te verankeren. De basis-werkprocessen zijn Omgevingswetproof. De nieuwe werkprocessen moeten nog worden geoptimaliseerd.
- De gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) werd in 2022 van kracht. De gevolgen hiervan voor de P&C-cyclus werden in het najaar gepresenteerd. Medio 2024 dient de tekst van de GR-ODZOB, met instemming van alle betrokken gemeenteraden en provinciale staten, aangepast te zijn.
- Het stikstofdossier kende ook in 2022 vele uitdagingen met nieuwe voornemens en regelgeving vanuit Rijk en provincie. Er zijn zeer veel onduidelijkheden en rechtbanken in Nederland deden uitspraken in veel zaken die rechtstreeks de Wnb-vergunningverlening raakt. Indirect is er in veel gevallen ook impact op de Wabo-vergunningverlening en toezicht en handhavingstaken. De nieuwe jurisprudentie zorgt voor veel onzekerheid in de uitvoeringspraktijk. Samen met de andere Brabantse Omgevingsdiensten is door ODZOB een proces opgestart om te komen tot een nader uitvoeringskader voor de agrarische Wabo-vergunningverlening. Dit zal in 2023 verder vervolg krijgen.
Financiële betrokkenheid
De ODZOB ontvangt van alle deelnemers bijdragen (de baten) die voortvloeien uit het totaal van overgedragen taken. Het gaat over basistaken en verzoektaken (het programma dienstverlening), en de collectieve taken (programma collectieve taken).
Het onderdeel basistaken betreft de uitvoering van het zogenaamde basispakket wat op basis van landelijke wetgeving door de ODZOB moet worden uitgevoerd. Het gaat dan over vergunningverlening, toezicht en handhaving milieu.
Verzoektaken zijn alle taken die niet genoemd zijn in het basistakenpakket. Dat wil zeggen andere Wabo-taken op het terrein van de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving. Daartoe behoren ook het verstrekken van adviezen op het terrein van de fysieke leefomgeving.
Collectieve taken zijn taken die op verzoek van en in samenspraak met de deelnemers voor het collectief worden uitgevoerd. Zoals ketenhandhaving, het faciliteren van de handhaving-samenwerking, het organiseren van de klachtendienst en het bekostigen van projecten die bijdragen aan het realiseren van de doelen uit het concernplan.Risico's
Ten behoeve van Ontwerpbegroting 2024 en jaarrekening 2022 zijn de risico’s opnieuw geïnventariseerd. Uit deze inventarisatie blijkt dat de verwachtingswaarde van de risico’s met de grootste potentiële impact € 1.295.000 bedraagt. In 4GR-verband is afgesproken dat de streefwaarde van de algemene reserve wordt gebaseerd op het totaal van de baten in de begroting, zodat deze streefwaarde eenvoudig herkenbaar is. Voor de ODZOB betekent dit dat de streefwaarde van de algemene reserve ligt tussen de €1,2 mln. en €1,5 mln.
De algemene reserve van de ODZOB bedraagt per ultimo 2022 € 530.744. Dat zou betekenen dat de ODZOB-deelnemers het niet afgedekte deel van € 764.256 in hun eigen financiële buffers zouden moeten afdekken. In de herziene begroting 2023 is een concreet voorstel gedaan om de algemene reserve te versterken tot € 1,2 miljoen (conform de regionale richtlijnen die hierover zijn opgesteld).2024
2023
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
- Verbonden partij
Veiligheidsregio Brabant Zuidoost (VRBZO)
Adres en Vestigingsplaats
Deken van Somerenstraat 2, 5611 KX Eindhoven
Partners
De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
Overgedragen bevoegdheden
Regionale Brandweer en Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (GHOR). Zorg voor een goed toegeruste organisatie van de hulpverlening bij ongevallen en rampen.
Algemene doelstellingen
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) is een organisatie waarin de brandweer, de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR) samenwerken om incidenten en rampen te voorkomen, te beperken en te bestrijden. VRBZO is een samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant.
Bestuurlijke betrokkenheid
Het bestuur van VRBZO bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten en kent een Algemeen Bestuur (AB), Dagelijks Bestuur (DB) en de voorzitter. De bestuursorganen laten zich in hun taakuitoefening adviseren door de Adviescommissie Financien & Bedrijfsvoering waarin vertegenwoordigers van het bestuur, gemeentesecretarissen (2) en controllers van gemeenten (2) zitting hebben. Daarnaast zijn er drie bestuurlijke vooroverleggen waarin onderwerpen met betrekking tot crisisbeheersing, incidentbestrijding en risicobeheersing met enkele burgemeesters inhoudelijk worden voorgesproken.
Ontwikkelingen
Covid-19
De coronacrisis had ook in 2021 nog een flinke impact op VRBZO. Met de Tijdelijke wet maatregelen Covid-19 (Twm) zijn veel bevoegdheden rondom maatregelen bij het kabinet en de Tweede Kamer belegd. Daarmee eindigde formeel de situatie waarmee vergaande maatregelen via tijdelijke noodverordeningen werden opgelegd. Onderdeel van de invoering van de TWm was het aanbieden van een (eind)verslag namens de voorzitter veiligheidsregio aan gemeenteraden over de bestrijding van de crisis. In februari 2021 is het tweede verslag Covid-19 namens de voorzitter aangeboden aan de gemeenteraden.Daarna had VRBZO nog steeds een belangrijke taak in de coördinatie en afstemming in de regio. Op regionaal gebied vond van het regionaal beleidsteam op bestuurlijk niveau overleg plaats hoe de maatregelen (en versoepelingen) binnen de regio zo uniform als mogelijk worden toegepast. De coördinatie van werkzaamheden die hieruit voorkomen vergden capaciteit van de crisisorganisatie. Voor veel medewerkers uit de crisisorganisatie is de vermoeidheid zichtbaar. Met de versoepelingen vanuit het Rijk in juli 2021 ook het crisisniveau naar GRIP4 na ruim 16 maanden afgeschaald. Dat betekent dat ook de crisisorganisatie grotendeels is ontbonden tot een kleine kerngroep. Zo is er bijvoorbeeld geen regionaal beleidsteam (RBT) meer actief in de regio. Wel kunnen er nog naar behoefte bestuurlijke bijpraat momenten worden georganiseerd waarbij Covid-19 het onderwerp is.
Op operationeel gebied heeft Covid-19 bij de brandweer niet direct tot problemen geleid. Wel was het in sommige brandweerposten in de regio moeilijk om roosters passend te krijgen bij toenemend aantal besmettingen. Door de flexibele instelling van veel medewerkers heeft dit niet tot extra risico’s geleid. Door de maatregelen was het praktisch onmogelijk om het volledige opleidings-, trainings- en oefenprogramma te doorlopen. Het programma heeft daardoor achterstanden opgelopen. De meest essentiële oefeningen en trainingen zijn doorgegaan om te voorkomen dat de (eigen) veiligheid in het geding kwam. Andere aanvullende opleidingen, die nodig zijn om de ontwikkelingen in het vakgebied goed bij te houden, zijn veelal uitgesteld.
Visie 2025
In 2021 is de koers voor de komende jaren vastgesteld. In het eerste kwartaal van 2021 zijn de commissies van de gemeenteraden samen met burgemeesters bijgepraat op de ontwikkelingen en speelpunten uit de visie. In april is de visie door het bestuur vastgesteld. Daarna is direct aan de slag gegaan met de uitvoeringsagenda. Belangrijk accent hierin ligt op ontwikkeling van domein crisisbeheersing. Helaas zorgde de hoge werkdruk in dit domein door de coronacrisis ervoor dat we in 2021 niet alles konden doen wat we wilden. De komende jaren willen we hierop versterken.Omgevingswet
In opdracht van het Veiligheidsberaad heeft Cebeon landelijk onderzoek uitgevoerd naar de kosten van de invoering van de Omgevingswet voor veiligheidsregio’s. Op landelijk niveau komen de totale implementatiekosten voor veiligheidsregio’s uit tussen de circa € 20 en 30 miljoen, waarbij de kosten afhankelijk zijn van het totale risicoprofiel van de regio. De stelselherziening gaat naar verwachting leiden tot hogere structurele kosten voor de veiligheidsregio’s. Uit het onderzoek blijkt een structurele kostenstijging van ongeveer 20% ten opzichte van de huidige kosten op de producten van risicobeheersing reëel. Vanuit de regionale samenwerking omgevingswet (gemeenten en diverse gemeenschappelijke regelingen) wordt nu in beeld gebracht wat de impact voor onze regio is.Vervolgtraject denktank rechtspositie brandweervrijwilligers
Het Veiligheidsberaad, het ministerie van Justitie en Veiligheid (J&V) en de Brandweerkamer onderzoeken op welke wijze de brandweerorganisatie opnieuw kan worden vormgegeven, op zo'n manier dat er nadrukkelijk en fundamenteel verschil is tussen vrijwilligers en beroepskrachten. Dat is namelijk nodig vanuit juridisch oogpunt. In landelijk verband wordt bekeken hoe de brandweer hieraan invulling kan geven. Dit wordt aangepakt via diverse bouwstenen. De eerste bouwsteen gaat over de verschillen van inzet en inroostering van vrijwilligers en beroepskrachten. De impact voor VRBZO zit met name in het feit dat het niet meer mogelijk is vrijwilligers te consigneren in het rooster van de repressieve beroepsdienst. In verhouding tot andere regio's is de impact relatief klein. Indien de andere bouwstenen ook geïmplementeerd dienen te worden zal de impact groter zijn, maar dit is vooralsnog niet aan de orde.Financiële betrokkenheid
De 21 gemeenten financieren gezamenlijk de Veiligheidsregio. Tussen de 21 gemeenten in Zuidoost Brabant is in 2014 een verdeelsleutel overeengekomen voor de kosten van de VRBZO. De hoogte van de uitkering gemeentefonds (cluster Brandweerzorg en rampenbestrijding) die elke gemeente ontvangt, is bepalend voor de hoogte van de bijdrage. Verandert deze uitkering dan verandert ook de verdeelsleutel.
Risico's
In de paragraaf Risicobeheersing en weerstandsvermogen van de Begroting 2022 zijn de risico’s en de bijbehorende weerstandcapaciteit benoemd. In de jaarstukken 2022 is deze paragraaf geactualiseerd.
De omvang van de algemene reserve sluit aan bij het gewenste weerstandsvermogen op basis van de analyse van de risico’s.
2024
2023
Eigen vermogen per 31-12
2.167
Vreemd vermogen per 31-12
40.267
Resultaat
0
Vennootschappen en coöperaties
- Verbonden partij
Brabant Water N.V.
Adres en Vestigingsplaats
Magistratenlaan 200, 5223 MA s-Hertogenbosch
Partners
Overgedragen bevoegdheden
Algemene doelstellingen
Brabant Water is het drinkwaterbedrijf dat aan 2,5 miljoen inwoners en bedrijven in Noord-Brabant drinkwater levert.
Bestuurlijke betrokkenheid
De gemeente is aandeelhouder. De burgemeester is vertegenwoordiger in de aandeelhoudersvergaderingen.
Ontwikkelingen
Geen opmerkingen.
Financiële betrokkenheid
Risico's
Het risico is te verwaarlozen, dit betreft de nominale waarde van het aandelenkapitaal, dit is € 2.813.
2024
2023
Eigen vermogen per 31-12
N.n.b.
Vreemd vermogen per 31-12
N.n.b.
Resultaat
Overige verbonden partijen
- Verbonden partij
Innovatiehuis De Peel
Adres en Vestigingsplaats
Scheepsboulevard 3, 5705 KZ Helmond
Partners
De gemeenten Helmond, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek, Asten, Someren, Waterschap Aa & Maas en de Brabantse werkgeversorganisatie NVO-NCW.
Overgedragen bevoegdheden
Voor de periode 2023-2027 is een nieuwe samenwerkingsovereenkomst aangegaan waarin de afspraken zijn vastgelegd. De stichting functioneert zelfstandig en legt verantwoording af via het jaarplan aan het bestuurlijk overleg. De partners bepalen elk jaar in een bestuurlijke bijeenkomst welke thema’s en kernopgaven zij in het jaarplan van Innovatiehuis wensen terug te zien. Bij voorkeur worden daaraan concrete resultaten verbonden. Iedere initiële partner vaardigt één vertegenwoordiger naar dit bestuurlijk overleg af.
Algemene doelstellingen
Het Innovatiehuis heeft vier algemene beleidsmatige doelstellingen. Namelijk het vergroten van:
- het vermogen resultaatgericht samen te werken;
- het vermogen te reflecteren en te innoveren;
- de toegang tot geld en kennis van elders;
- het delen van regiosuccessen.De economische samenwerkingsdoelen beslaan de volgende kernopgaven/thema’s (zoals benoemd in de Economische Agenda De Peel 2022 – 2027 en inclusief de waterhuishoudkundige aspecten zoals opgenomen in het Waterbeheerplan 2022-2027):
• Versterken economische structuur
• Bevorderen totstandkoming duurzame, circulaire en innovatieve economie
• Behouden vitaliteit en leefbaarheid landelijk gebied
• Data analyse en digitalisering van bedrijfshuishoudingenHet Innovatiehuis geeft deze strategieën verder inhoud en zoekt binnen de triple helix de juiste samenwerkingspartners (overheden, ondernemers, onderwijsinstellingen).
Dat doet het IDP ten behoeve van het algemene belang en concreet voor de volgende (speerpunt)sectoren en domeinen:
• Agro, nieuwe technieken en productieprocessen
• Slimme maakindustrie, waaronder cross over technologie samenwerkingen
• Food- en tech innovatie,
• Vrijetijdseconomie, productontwikkeling en branding
• Zorg technologie
• Zogeheten crossovers tussen deze sectoren om (product)innovaties te stimuleren.Met haar inzet levert Het Innovatiehuis een bijdrage aan een toekomstbestendige economie in de Peel en daarmee ook aan een versterking van het lokale economische klimaat van Deurne.
Door inzet van het Innovatiehuis op de genoemde kernopgaven leveren zij een directe bijdrage aan 4 kernopgaven uit het raadsprogramma:
1. Versterking van de vitaliteit van Deurne en zijn kerkdorpen
2. Vitaal buitengebied
3. Gezonder Deurne
4. Duurzamer DeurneBestuurlijke betrokkenheid
Vanaf 1-6-2023 is wethouder Oomen namens de gemeente Deurne bestuurlijk vertegenwoordiger in het bestuurlijk overleg. Het bestuurlijk overleg is gezamenlijk verantwoordelijk voor:
1. De jaarlijkse instemming over het jaarplan van het innovatiehuis
2. De samenhang tussen de drie leidende agenda’s, te weten; de economische agenda de Peel , de ruimtelijke agenda (definitief) en de Ontwikkelstrategie de Peel
3. De verankering van het Innovatiehuis De Peel met de eigen organisatiesDe nieuwe samenwerkingsovereenkomst voor 2023-2027 is vastgesteld. Hierin opereert Het Innovatiehuis als stichting met een Raad van Bestuur. De gemeenten geven een jaarlijkse subsidie via de gemeente Helmond net als het Waterschap. VNO-NCW draagt bij in 1,5 fte personele capaciteit .
Ontwikkelingen
Het Innovatiehuis stelt jaarlijk een werkprogramma op, waarin een vertaling van de plannen, ideeën en activiteiten zijn opgenomen. Hierin staan projecten binnen de gekozen domeinen:
• Agro, nieuwe technieken en productieprocessen
• Slimme maakindustrie, waaronder cross over technologie samenwerkingen
• Food- en tech innovatie,
• Vrijetijdseconomie, productontwikkeling en branding
• Zorg technologie
• Zogeheten crossovers tussen deze sectoren om (product)innovaties te stimuleren.In 2021 is Het Innovatiehuis een stichting geworden die vanaf 1-1-2023 zelfstandig functioneert. Voor de periode 2023-2027 is een samenwerkingsovereenkomst opgesteld.
De totale jaarlijkse bijdrage 2023-2027 van de gemeente Deurne als samenwerkingspartner bedraagt € 130.000. Dit bedrag wordt via de gemeente Helmond jaarlijks als subsidie toegekend aan het Innovatiehuis op basis van een goedgekeurd jaarplan.
Financiële betrokkenheid
Ten aanzien van de jaarlijkse project- en exploitatiekosten worden de volgende afspraken gemaakt:
a. de gemeenten dragen ieder jaarlijks € 130.000 bij. Dit bedrag wordt overgemaakt naar de gemeente Helmond die via een subsidiebeschikking besluit het totale bedrag toe te kennen aan het Innovatiehuis op basis van het jaarplan. Van dat bedrag is € 30.000 geoormerkt als bijdrage in de exploitatiekosten, € 50.000 in de projectorganisatiekosten en € 50.000 als bijdrage in projectkosten.
b. Het Waterschap draagt jaarlijks € 30.000 bij aan de exploitatiekosten.
c. VNO-NCW zal geen financiële middelen ter beschikking stellen, maar draagt bij door middel van het beschikbaar stellen van 1,5 fte menskracht (op jaarbasis) ten behoeve van projectuitvoering op basis van het door het Innovatiehuis vastgestelde jaarplan.Risico's
Geen
2024
2023
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
- Verbonden partij
Veiligheidsoverleg Oost-Brabant
Adres en Vestigingsplaats
Stadhuisplein 10, 5611 EM Eindhoven
Partners
In het veiligheidsoverleg werken 38 gemeenten in de regio Oost-Brabant, de hoofdofficier van justitie en de politieleiding samen.
Overgedragen bevoegdheden
Er zijn twee bevoegde instanties die de politie aansturen, dit zijn het OM en de burgemeesters. De overlegstructuur is gericht op deze aansturing.
Binnen de politie-eenheid Oost-Brabant is het overleg belegd op twee niveaus, namelijk het lokale niveau en het niveau van de eenheid:- Het driehoeksoverleg tussen burgemeesters, de officier van justitie en de basisteamchef is georganiseerd op het niveau van de basisteams.
- Er is ook een Driehoek Plus. In dat bestuurlijk overleg sluit ook de Belastingdienst aan.
- Op regionaal niveau nemen de 38 burgemeesters, de hoofdofficier van justitie en de leden van de eenheidsleiding deel aan het Veiligheidsoverleg Oost-Brabant. Dit overleg wordt voorbereid door de bestuurlijke regiegroep, waarin de voorzitters van de basisteamdriehoeken, de hoofdofficier van justitie en de eenheidschef zitting hebben.
Dit is gebaseerd op artikel 39 van de Politiewet 2012.
Algemene doelstellingen
Openbaar belang.
Bestuurlijke betrokkenheid
De burgemeester neemt vanuit haar bestuurstaak openbare orde en veiligheid deel aan het driehoeksoverleg en het Veiligheidsoverleg.
Ontwikkelingen
Niet van toepassing.
Financiële betrokkenheid
De gemeente draagt voor de uitvoering van gezamenlijke veiligheidsprojecten op regioniveau € 0,25 per inwoner bij aan een veiligheidsfonds. De gemeente Eindhoven beheert dit fonds.
Risico's
Niet van toepassing.
2024
2023
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
- Verbonden partij
Landinrichtingsproject Peelvenen
Adres en Vestigingsplaats
N.v.t.
Partners
Partners in deze samenwerking zijn Deurne, Asten, Provincie Noord-Brabant en Waterschap Aa en Maas, Staatsbosbeheer, ZLTO, BMF, werkgroep Behoud de Peel, TOP Brabant en de vereniging Brabants Particulier Grondbezit.
Overgedragen bevoegdheden
De bevoegdheden zijn vastgelegd in een bestuursovereenkomst. De provincie Noord-Brabant en Waterschap Aa en Maas vormen het bestuurlijk orgaan (bestuurscommissie) voor de uitvoering van de projecten. De overige partners vormen de integrale gebiedscommissie Peelvenen, die gevraagd en ongevraagd advies geeft aan de bestuurscommissie.
Algemene doelstellingen
Het landinrichtingsproject Peelvenen (Natura 2000) is een gebiedsgerichte ontwikkeling met als doel te zorgen voor natuurherstel in de Peel. Het project wordt uitgevoerd door de provincie. De gemeente participeert als gebiedspartner in deze ontwikkeling.
Bestuurlijke betrokkenheid
In oorsprong was dit een samenwerking in het kader van de uitvoering van de Landinrichtingswet zonder eigen rechtspersoonlijkheid. Het Peelvenengebied valt binnen de grenzen van de gemeenten Horst aan de Maas, Venray, Peel en Maas, Nederweert, Deurne, Asten en Someren. Bestuurlijke verantwoordelijkheid ligt bij de provincies Limburg en Noord-Brabant.
Limburg heeft ervoor gekozen om de landinrichtingscommissie op te heffen en de verantwoordelijkheden te leggen bij de regionale Limburgse uitvoeringscommissies. Brabant koos ervoor om voor haar grondgebied (Deurne, Asten en Someren) de landinrichtingscommissie in stand te laten en aan te wijzen als een zogenaamde “bestuurscommissie” onder rechtstreekse verantwoordelijkheid van Gedeputeerde Staten.
De bestuurlijke belangen zijn in 2016 gewijzigd. Op 22 juli 2016 is een nieuwe bestuursovereenkomst gesloten tussen de provincie Noord-Brabant en het Waterschap Aa en Maas. Deze beide partijen vormen het nieuw bestuurlijk orgaan voor de uitvoering van het project Peelvenen. De andere partijen die tot dan toe deel uitmaakten van de bestuurscommissie Peelvenen (Staatsbosbeheer, ZLTO, BMF, werkgroep Behoud de Peel, TOP Brabant, gemeente Deurne, gemeente Asten) hebben nu samen met Waterschap Aa en Maas zitting in de integrale gebiedscommissie Peelvenen. Deze commissie adviseert gevraagd en ongevraagd de bestuurscommissie Peelvenen. Wethouder M. Biemans neemt als bestuurlijk vertegenwoordiger van de gemeente deel aan deze integrale gebiedscommissie.Ontwikkelingen
Het project Leegveld is het laatste project van het Landinrichtingsplan Peelvenen. Het project Leegveld is zo goed als afgerond, nu gaat project Leegveld over naar de beheer- en nazorgfase. De Intergrale Gebiedscommisie eindigd deze zomer, en zal in een nieuwe vorm doorgaan in de Gebiedsgerichte Aanpak 'Vitale Peel'.
Financiële betrokkenheid
De uitvoering vindt projectmatig plaats, door en met de diverse betrokkenen. De mate waarin een partner betrokken is, bepaalt de financieel projectmatige bijdrage. Voor de projecten waarin de gemeente Deurne participeert wordt verwezen naar de eigen begroting of raads- en commissiestukken.
Risico's
Per project wordt een projectmatige bijdrage afgesproken.
2024
2023
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
Stichtingen en verenigingen
- Verbonden partij
Stichting Bureau Inkoop en Aanbestedingen Zuidoost-Brabant (BIZOB)
Adres en Vestigingsplaats
Markt 1, 5688 ZL Oirschot
Partners
Gemeenten: Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Laarbeek, Land van Cuijk, Maashorst, Nuenen, Oirschot, Reusel- De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Vught en Waalre. Overige organisaties: Brainport Development, Dienst Dommelvallei, Gemeenschappelijke Regeling Peelgemeenten, Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten, Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking A2 gemeenten, GGD Brabant Zuidoost, KempenPlus, MijnGemeenteDichtbij, Metropool Regio Eindhoven, Omgevingsdienst Zuidoost Brabant, Omgevingsdienst Brabant Noord, Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost.
Overgedragen bevoegdheden
De gemeente draagt geen bevoegdheden over. Bizob correspondeert alleen over de inkoop- en aanbestedingstrajecten.
Algemene doelstellingen
Bizob zet zich in voor ruim 35 gemeenten en publieke organisaties als strategisch partner voor inkoop en aanbestedingen. In nauwe samenwerking met de gemeente Deurne faciliteert Bizob inkoop, aanbestedingen, contractmanagement en contractbeheer voor het sociaal domein, openbare ruimte, bedrijfsvoering en ICT. Het doel is het behalen van voordeel voor alle bij Bizob aangesloten organisaties. De inkoopsamenwerking gaat verder dan het bundelen van inkoopvolumes. Door samenwerking wordt kennis opgebouwd van producten, markten en bedrijven, waardoor transactiekosten en inkooprisico’s verminderen en de professionaliteit van de inkoopfunctie toeneemt.
Bestuurlijke betrokkenheid
Bizob is een stichting en wordt aangestuurd door de gemeenten en aangesloten organisaties. Het bestuur wordt gevormd door een afvaardiging van twee bestuurders per regio. De zittingsduur voor bestuurders is vier jaar. De voorzitter van het bestuur is een burgemeester en heeft een zittingsduur van zes jaar. Daarnaast worden twee secretarissen toegevoegd aan het bestuur. Tevens neemt vanuit elke aangesloten gemeente één bestuurder deel in de Vergadering van Aangeslotenen.
Ontwikkelingen
Vele jaren waren de inkoopkosten ten behoeve van het sociale domein verweven in die van de algemene dienst omdat de GR Peelgemeenten geen lid was van Stichting Bizob. Dit zorgde altijd voor een minder praktische en transparante situatie voor alle partijen. Tegenwoordig is de GR zelfstandig lid waardoor de financiele bijdrage voor Deurne lager is. In 2024 staan er geen bijzondere ontwikkelingen op stapel.
Bizob blijft hoog inzetten op collectieve inkoop en contractmanagement en contractbeheer, want samen zijn veel voordelen te behalen en kunnen inkoopkosten reduceren. Ook duurzaamheid staat bij Bizob, net als in vele coalitieakkoorden hoog op de ambitieladder. In 2022 werd in 89% van de aanbestedingen rekening gehouden met het milieu (o.a. circulaire inkoop) en bij 72% van de aanbestedingen werd social return toegepast. Bizob nam in 2022 actief deel aan kennissessies georganiseerd vanuit Nevi publiek rondom social return. De conclusie is dat er veel verbeterpotentieel is en dat het samen optrekken hierin van belang is. Social return zien we als onderdeel van MVOI -beleid vaak als generiek thema terugkomen in het interne inkoop- en aanbestedingsbeleid. We zien dat de afstemming tussen inkoop en inhoudelijke social return beleidsmedewerkers aan de ene kant en de sociaal ontwikkelbedrijven aan de andere kant intensiever wordt en dat die interactie leidt tot betere keuzes.
MKB ondernemersbijeenkomsten
Om de positie van het lokale en regionale MKB te verbeteren organiseert Bizob verschillende ondernemersbijeenkomsten waarin er aandacht wordt besteed aan de mogelijkheden voor lokale ondernemers om zaken te doen met de gemeente. Daarnaast organiseert Bizob kwartaalsessies met Bouwend Nederland om een verder invulling te geven aan de 18 punten uit de intentieverklaring: “Samenwerking bouw en gemeenten: ieder draagt zijn steentje bij”, in navolging op de landelijke actieagenda Beter Aanbesteden. In 2022 werd 79% van de aanbestedingen die door Bizob zijn begeleid, gegund aan het MKB en 56% aan lokale of regionale bedrijven.Financiële betrokkenheid
De gemeente neemt een capaciteit van 3 Bizob-dagen per week af. Bizob ontvangt van alle deelnemende organisaties middelen. Het te betalen bedrag is afhankelijk van de ingekochte capaciteit. Betaling gebeurt tegen een door het bestuur vooraf gecalculeerde vergoeding.
Risico's
Het samenwerken met Bizob beperkt risico’s omdat daarmee inkoopkennis in huis is. De aangesloten gemeenten zijn aansprakelijk voor eventuele exploitatietekorten maar door de jaren heen is gebleken dat Bizob een stabiele organisatie is. Er zijn nog nooit tekorten ontstaan.
2024
2023
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
614