Home

Financiële begroting

In onderstaande tabel worden de incidentele baten en lasten per thema toegelicht.

Toelichting Incidentele baten en lasten
Alleen bedragen > € 50.000 worden toegelicht.

Omgevingsvisie en omgevingsplan
De inwerkingtreding van de Omgevingswet is al meerdere keren uitgesteld en wordt op dit moment voorzien op 1 januari 2024. Na de inwerkingtreding van de Omgevingswet is de opgave nog niet afgerond en wordt gewerkt aan het optimaliseren van processen, een andere werkwijze en met name het inhoudelijk invulling geven aan een tweetal kennisinstrumenten: de Omgevingsvisie en het omgevingsplan. Hiervoor zijn in de jaren 2023, 2024 en 2025 extra, incidentele bedragen opgenomen in de begroting. De opzet is dat vanaf 2026 de activiteiten rondom de Omgevingswet onderdeel zijn van de reguliere processen en er geen aanvullende middelen meer noodzakelijk zijn.

Schone lucht akkoord
In 2021 heeft het college ingestemd met deelname aan het Schone Lucht Akkoord. Door ondertekening streeft de gemeente naar een gezondheidswinst van 50% in 2030 ten opzichte van 2016, door de luchtverontreiniging terug te dringen.
Om de invloed van de luchtkwaliteit op de gezondheid beter inzichtelijk te maken is ondersteuning van organisaties zoals GGD en TNO noodzakelijk. Momenteel is deze ondersteuning in de vorm van een concreet project in voorbereiding. In begin 2024 wordt er mee gestart. Deze stap is cruciaal om een doorvertaling te maken naar passend beleid dat hier op aansluit.
Met dit budget wordt zowel bijgedragen aan de opgaves in het kader van de luchtkwaliteit, als gezondheidsopgaven in het buitengebied

Basis op orde openbare ruimte
In het proces basis op orde openbare ruimte zijn de werkzaamheden en de beschikbare capaciteit gewogen. Deze fase is volgend op het in orde brengen van de beheerbudgetten. Ten behoeve van de ontsluiting van data en de implementatie van het rapport Basis op Orde is extra ondersteuning nodig is bij vakdiscipline groen, verkeer en openbare verlichting. Met deze extra ondersteuning kan de dienstverlening verder worden verhoogd.  

Grondexploitaties
De grondexploitaties zijn incidenteel van karakter.

Inzet beleidsmedewerker statushouders/vluchtelingen/arbeidsmigranten/ontheemden/Oekraïners
In de huidige tijd vraagt de opvang, ondersteuning en begeleiding van ontheemden, statushouders en vluchtelingen extra inzet. De verwachting is dat dit vraagstuk niet binnen een jaar is opgelost. Het opvang-vraagstuk gaat dus ook gevolgen hebben voor de sociaalmaatschappelijke kant van degene die opgevangen worden als ook de omgeving waar de opvang plaatsvindt. Dat vraagt om maatwerk. Gelet op de urgentie van het vraagstuk in de huidige situatie zijn middelen beschikbaar gesteld voor de inzet van een beleidsuitvoerder tot en met 2025.

Ondersteuningskosten HIJK
Voor de uitvoering van de Herijkingsagenda sociaal domein (HIJK) wordt incidenteel extra capaciteit beschikbaar gesteld. De looptijd van de HIJK is tot en met 2024.

Een gezonder Deurne
Stichting de Keertwending biedt een veilige ontwikkelomgeving voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Primair doel is deze mensen een leer- en werkomgeving te bieden richting zelfstandigheid en meedoen naar vermogen. Eventuele uitstroom naar de regulier arbeidsmarkt is het hoost haalbare waarbij voor een bepaalde periode de Keertwending altijd nog achtervang blijft bieden. De Keertwending is in 2021 gestart. Samen met andere netwerkpartners en financiers is gewerkt aan een projectbegroting en businesscase voor de jaren 2023, 2024 en 2025. Voor deze ontwikkelfase is cofinanciering essentieel, maar vanaf 2026 moet de Keertwending een volledig zelfstandige organisatie zijn en heeft het geen financiële bijdragen meer nodig van de gemeenten.

Integraal Huisvestingsplan Basisonderwijs
In februari 2023 heeft de gemeenteraad het ‘Integraal Huisvesting Plan (IHP) primair onderwijs 2023–2037 gemeente Deurne’ als richtinggevend beleidskader vastgesteld. In de jaren 2024 en 2025 zijn er incidentele lasten verbonden aan de uitvoering van dit IHP. Deze lasten hebben betrekking op het afschrijven (2024) van een restant boekwaarde van een van de scholen die gesloopt gaat worden en daarnaast wordt er een tijdelijke projectleider aangesteld om de opstart van deze nieuwbouwprojecten te begeleiden.

Voorbereiden archiefbestanden voor overdracht
In kader van de archiefwet moet archiefdocumenten worden overgedragen aan het Regionaal Historisch Centrum Eindhoven. Deze dossiers moeten eerst worden voorbereid voor overdracht, o.a. opschonen. Dit is een eenmalig project.

Regionaal Bedrijventerrein
In de regionale samenwerking om een regionaal bedrijventerrein te realiseren, is voor de periode 2023-2025 een jaarlijkse bijdrage van € 100.000 gereserveerd. Dit kan later in de exploitatierekening eventueel worden verrekend.

Gebiedsplan centrum
Door voldoende woningen te realiseren in het centrum, verbeteren we de vitaliteit. Hiervoor gaan we de transformatie van winkels naar andere functies waaronder wonen versnellen. Dit doen we door de kaders op te stellen waarbinnen locaties zich kunnen ontwikkelen. Een gebiedsregisseur stimuleert de transformatie, bevordert de samenwerking en maakt afzonderlijke plannen in het gebied tot een geheel. De post is als incidenteel aangemerkt omdat grondcomplexen naar hun aard incidenteel zijn.

Verduurzaming bedrijfsvoering
In een duurzame samenleving heeft de gemeente een voorbeeldfunctie. Om deze voorbeeldfunctie te kunnen invullen is het noodzakelijk dat de interne bedrijfsvoering (inkoop en opdrachtgeverschap) verduurzaamt. De middelen zijn bestemd voor een inventarisatie onderzoek.

Wet open overheid
De WOO is de opvolger van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) en regelt het recht van burgers op informatie van de overheid. Hierdoor krijgt iedereen meer inzicht in het handelen van de overheid. De wetswijziging is ook van toepassing voor de gemeente Deurne. Vanuit het Rijk wordt een structureel bedrag van 75.000 euro en een incidenteel bedrag van 60.000 euro toegekend. De incidentele middelen worden ingezet om systemen te verbeteren, medewerkers op te leiden en processen te verbeteren en aan te passen.

Personeel en organisatie
In 2022 zijn we gestart met een organisatie ontwikkeltraject "Samen op Pad".  Dit traject heeft tot doel meer koers te krijgen, talentontwikkeling te stimuleren en de interne samenwerking naar een hoger niveau te brengen. Dit uiteraard met doel om de maatschappelijke vraagstukken beter het hoofd te bieden. Deurne, daar doen we het voor!  
Om het beschreven doel te realiseren is afgelopen jaar gestart met een management leiderschapstraject hetgeen de komende jaren voortzetting behoeft. In 2024 starten de medewerkers eveneens met een ontwikkeltraject om zo de gewenste houding en gedrag te realiseren. Dit vraagt de komende jaren om teamcoachings- en werkgerelateerde individuele coachtrajecten.

Ook wordt komende jaren een project gestart om te komen tot een bredere benadering van de arbeidsmarkt en de ontwikkeling van een werkgeversmerk.

Facilitaire dienstverlening en gastheerschap
Dienstverlening is als urgentie opgenomen in het raadsprogramma. In 2023 is de visie op dienstverlening geactualiseerd en is veel tijd en energie gestoken om te komen tot een uitvoeringsplan met concrete thema’s ter verbetering van de dienstverlening. De middelen zijn bedoeld voor de implementatie van het uitvoeringsplan.
Verder is het nieuwe huis voor de samenleving in 2023 gedeeltelijk en in 2024 helemaal in gebruik genomen. In de beginfase zijn als pilot de openingstijden verruimt.  

Revolverend fonds
Het betreft een eenmalige storting in een reserve 'revolverend fonds'. Vanuit dit fonds worden kosten voor projecten voor gefinancierd. Bij afsluiting van het project worden de inkomsten verrekend.

Kwaliteitsborging publiekszaken
De dienstverlening in Deurne ondergaat op dit moment en de komende jaren een grote transformatie.  Vraagstukken worden in toenemende mate complexer door o.a. digitaliseringen en internationalisering. Veranderende wetgeving volgt elkaar snel op. De eisen waaraan voldaan moet worden zijn steeds strenger. Binnen de huidige formatie kan de borging van de kwaliteit van de producten Burgerzaken, waaronder inschrijvingen in het BRP (basis registratie personen) niet meer gegarandeerd worden met alle gevolgen voor burgers van dien. De incidentele middelen zijn voor een onderzoek om te komen tot optimalisatie van de processen.

Extra inzet om aanvragen Burgerzaken te verwerken
Als gevolg van de invoering van de tienjarige geldigheidsduur voor paspoorten en identiteitskaarten voor volwassenen in 2014, wordt vanaf 2024 tot 2027 een forse piek verwacht in de aanvragen voor rijbewijzen. Hiervoor is incidenteel extra capaciteit nodig.

Deze pagina is gebouwd op 11/06/2023 16:03:09 met de export van 11/06/2023 15:52:21